The Classroom Experiment

BBC-reportage (2010): http://www.bbc.co.uk/programmes/b00txzwp

Artikel voor nieuwsbrief SDL: Snelle haaien, slimme guppy’s en meedrijvende maanvissen

Kinderen verbieden hand op te steken, verbetert prestaties

6 september 2010 gazet van antwerpen

Kinderen in de klas verbieden om hun vinger op te steken tijdens de lessen, komt hun prestaties ten goede. Dat heeft een onderzoek uitgewezen.

Uit een experiment voor de BBC2-documentaire ‘The Classroom Experiment’ bleek dat een klas vol 13-jarigen uit het Britse Borehamwood twee keer zo snel leerde wanneer het de kinderen verboden was om hun hand op te steken wanneer de leerkracht een vraag stelde. De kinderen moesten hun antwoorden opschrijven en nadien tegelijk omhoog steken.

Deze techniek hielp de verlegen leerlingen en de zwakkere leerlingen en zorgde tevens voor betere resultaten bij de leerlingen met voldoende zelfvertrouwen, klinkt het.

Er werd ook een alternatief puntensysteem ingevoerd; een werk werd pas beoordeeld wanneer het volledige project af was. Zo leerden de kinderen de feedback van de leerkracht in acht te nemen en zich niet blind te staren op een cijfer.

Beweging

Het experiment bracht verder aan het licht dat kinderen doen bewegen bij de start van de dag de prestaties eveneens goed doet.

Klas zonder handopsteken leert twee keer sneller

Antwoord neerschrijven op bordje stimuleert álle leerlingen

  • dinsdag 07 september 2010 – de standaard
  •  Auteur: Dirk Musschoot

Klas zonder handopsteken leert twee keer sneller

rr

DEINZE – Kinderen in klassen waar handopsteken verboden is, leren gemiddeld dubbel zo snel. Dat blijkt uit een Brits experiment voor een BBC-reportage. ‘Handopsteken is een techniek waar je heel omzichtig mee moet omspringen’, zegt Sabine De Meyer, directrice van een lagere school in Deinze.

Het project werd op poten gezet in een school in Borehamwood in Hertfordshire, waar in een klas met 25 leerlingen het handopsteken als reactie op een vraag van de leerkracht werd afgeschaft. In de plaats moesten alle leerlingen het antwoord op de vraag neerschrijven op een individueel bordje en dat vervolgens gelijktijdig de hoogte in steken.

Volgens professor Dylan William van de London University for Education leidde die techniek ertoe dat de hele groep ongeveer twee keer sneller leerde. William: ‘Dat hielp er niet alleen de minder begaafde of minder extraverte leerlingen op vooruit, het gaf ook de zelfverzekerde en begaafde leerlingen een duw in de rug.’ William geeft toe dat het zijn eerste bedoeling was om een manier te bedenken om te verhinderen dat een minderheid van zelfverzekerde en begaafde leerlingen de hele klas domineert. ‘Door de hele groep aan het denken en werken te zetten, hoopte ik dat die hele groep daar beter van zou worden. Dat blijkt nu ook zo te zijn.’

Griffel en lei

‘Het is een techniek waar ik sterk in geloof’, zegt Sabine De Meyer, directrice van een lagere school in Bachte-Maria-Leerne (Deinze). ‘Een goede leerkracht laat zich hoe dan ook niet vangen aan leerlingen die er als de kippen bij zijn om een antwoord te geven. Meester! Meester! Juffrouw! Juffrouw! Je kent dat wel. Ik heb zelf altijd geprobeerd om iedereen aan het denken te zetten en tegen de klas te zeggen: ik zeg straks wie het antwoord mag geven. Door het zo te doen, zet je echt iedereen aan om zijn best te doen om een antwoord te bedenken.’

In de school van Sabine De Meyer hebben daarom lei en griffel opnieuw hun intrede gedaan. ‘Iedereen moet een antwoord verzinnen op de vraag en iedereen moet vervolgens zijn antwoord tonen. Zo vermijd je dat alleen de rappen en de slimmen het spel spelen. Iedereen doet mee en iedereen wordt daar beter van. Bovendien vinden ze het feit dat ze op een lei schrijven ook best aantrekkelijk: het is eens iets anders.’

Een ander onderdeel van het Britse experiment betrof het geven van een dagelijkse beloning. De leerkracht observeerde elke dag een welbepaalde leerling – en elke dag iemand anders. Maar de klas wist niet wie er in de gaten werd gehouden, waardoor iedereen zijn best deed om de beloning van de dag in de wacht te slepen. ‘Ons experiment toont aan dat er soms niet eens ingewikkelde of dure strategieën nodig zijn om leerlingen op een hoger niveau te tillen’, zegt professor William.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s