IASCE Conference 2013 Scarborough

IASCE Conference 2013: The transformative power of cooperative learning

Website: http://www.iasce.net/home/events

Voorbeelden van transformative power (artikel voor Impuls voor onderwijsbegeleiding: Sterke leraren, sterke leerlingen: krachtiger klaspraktijk als motor tot verandering).

Voorbeeld 1 – Taylor Road Primary School – Leicester – website: http://www.taylor.leicester.sch.uk/

In deze school is Engels voor 96% van de kinderen de tweede taal. Verder zijn er 50% van de kinderen die ‘free school meals’ krijgen (dit is indicatie van achtergrond van leerlingen). Ofsted (inspectie) gaf in 1997 aan dat er heel wat zwaktes waren aan deze school. Het niveau van Engels was ondermaats, en men gaf het advies dat de kwaliteit van het onderwijs dringend moest opgekrikt worden. Dit ging van kwaad naar erger tot in 2005.  De directie (of nieuwe schoolhoofd) ging op zoek naar een werkwijze om die problemen aan te pakken. Zo kwam ze terecht bij Success for All. http://www.successforall.org.uk/

Ze nam contact op met deze organisatie en ging observeren in een school die ook ingestapt was. Op basis daarvan stelde ze het project aan het team voor. Leerkrachten die ‘niet voldeden’/’niet wilden meewerken’, werden vriendelijk verzocht de school te verlaten. In het eerste jaar heeft zij en de directeur lesgegeven in het zesde omdat er geen geschikte leerkracht gevonden werd. In januari 2006 werd gestart (halverwege schooljaar, ze wilde niet machten). Er werd een ‘whole school literacy strategy’ aangepakt, de leercultuur van de school werd veranderd en er werd geïnvesteerd in het team. Op basis van ervaringen veranderde de atmosfeer van de school. Een model van succes werd gecreëerd. Ze zegt zelf: “alle ‘maar ….’ Reactiess van de leerkrachten werden gestopt. Leerkrachten zeggen namelijk vaak “maar, onze kinderen kunnen dat niet; maar, we hebben een hoog percentage kinderen die gratis maaltijden ontvangen; maar de thuistaal is niet-Engels; maar …. “ Het lesgeven van leerkrachten veranderde – en dit voor alle vakken. Er werd geïnvesteerd in effectieve communicatie, participatie, leren, zelfbeeld, groei …. Ofsted 2012 rapport: “All round personal development of pupils and not just achievement”. + school is outperforming national averages.

 (2)    Voorbeeld 2: Mills Hill Primary

Ging in zee met “the learning federation’ (kagan —/+Gavin Clowes, Kagan cooperative learning).

Ook deze school kreeg een zeer negatief rapport met de dreiging om gesloten te zullen worden. Er werd een begeleiding opgestart voor de school. Het hele schoolteam kreeg een intensieve week training .De school werd die week gesloten. Men wilde ingrijpen in wat er gebeurde, anders ging men de school sluiten.

De training bestond uit: cooperatief leren, leerkrachten gingen observeren in een andere school waar al op die wijze gewerkt werd, men werkte met teams (mixed ability teams, leerkrachten wisten dit zelf niet, vnl op basis van weerstand etc tegen hervorming). Er werd daarna om de twee weken vorming gepland + ook observaties in de klassen en elke maand werden nieuwe structuren etc geïntroduceerd (opm: kagan structures = om cooperatief leren te bevorderen)/

Implementatie: over vier jaar. Verschillende cijfers om resultaten te tonen: vb. gedragsincidenten in de klas: werd ook gemeten, op einde van tweede jaar enorme daling hierin … geeft aan dat invoeren van werkwijze wat tijd nodig heeft. Ook lessen werden geobserveerd en gedurende alle jaren scores gegeven voor kwaliteit van lessen. Daarin ook vooruitgang.Ook leerresultaten van leerlingen gingen vooruit. En daarenboven: “closing the gap” – leerresultaten van lln met lage ses gingen ook vooruit (ook pas na ongeveer twee-drie jaar verschil in data te zien). http://www.t2tuk.co.uk/DownLoads/Kagan%20Report%20MillsHill.pdf

(3)    Samenvattend

Wat opvalt is, dat wat er op die scholen gebeurt parallel loopt. En ook linken met pasi’s visie (zie finnish lessons):

  • focus: niet op verhogen van attainment/achievement levels, maar op goed onderwijs & krachtige leerkrachten
  • Investering op langere termijn (zie data: vier jaar!)
  • en intensieve begeleiding: leerkrachten erg betrokken, teamvergaderingen, werken aan vaardigheden van leerkrachten, …
  • Gestart vanuit crisissituatie: zo kan het niet verder (was ook in Finland het geval, economische crisis sloeg destijds toe).
  • Dataverzameling! (vb. aantal problematisch gedrag/jaar …)
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s