Hervormingen secundair onderwijs – the sequel

  • interessant overzicht op het laatste nieuws over de onderwijshervorming en wat het inhoudt (het laatste nieuws)

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/3054118/2017/01/13/Vlaamse-regering-akkoord-over-hervorming-secundair-onderwijs-Gemiste-kans-zegt-Lieven-Boeve.dhtml

  • Conceptnota’s hervorming:

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/van-masterplan-tot-conceptnotas

Laatste conceptnota via volgende website te bekijken (bij beslissingen Vlaamse Regering, cfr. document)

13 januari 2017:  De Vlaamse Regering keurt de conceptnota ‘Addendum bij de conceptnota’s eerste, tweede en derde graad secundair onderwijs’ goed. De conceptnota vormt één geheel met de conceptnota eerste, tweede en derde graad secundair onderwijs, die zijn goedgekeurd op 31 mei 2016. De Vlaamse Regering wil met deze conceptnota’s de gefaseerde uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs laten starten

op 1 september 2018, met het eerste leerjaar van de eerste graad.  http://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-regering/beslissingenvlaamseregering?publication_date=last

  • Kritische stemmen in de pers

Onderwijsexperten: “Dit is een schande, niet in het belang van de kinderen” Auteur: Hanne Decré (op de redactie.be)

  • Belga

vr 13/01/2017 – 21:39 Hanne Decré De Vlaamse regering heeft vandaag een akkoord bereikt over de hervorming van het secundaire onderwijs. Is dit een goede of slechte hervorming en wat zullen de concrete gevolgen zijn voor de leerlingen van morgen? We legden die vraag voor aan twee onderwijsexperten.

  1. Wat is er goed en slecht aan het akkoord?

Zowel Simon Boone, onderwijssocioloog en onderzoeker aan VUB, als Dirk Jacobs, hoogleraar sociologie ULB, vinden het een positieve zaak dat er gesnoeid wordt in de verschillende studierichtingen. “Dat zal enerzijds voor meer duidelijkheid zorgen en anderzijds zullen sommige richtingen zoals “kantoor”, die eigenlijk nog maar weinig bestaansrecht hebben, verdwijnen”, verduidelijkt Jacobs. Verder spreekt hij van “een gemiste kans” terwijl Boone benadrukt dat het “een hervorming is die geen hervorming is”.

Maar wat is er net zo negatief aan het akkoord? Volgens Boone is het grootste probleem dat het totaalplaatje complexer zal worden, net wanneer het de bedoeling was om meer eenvoud te creëren. “De domeinen zijn vrijblijvend, scholen krijgen dus de keuze om ze toe te passen of niet. Dat zal als gevolg hebben dat er tussenvormen zullen ontstaan. De fundamentele structuur van het onderwijs blijft ongewijzigd.”

De oorspronkelijke filosofie van de onderwijshervorming was om de schotten tussen aso, tso, bso en kso op te heffen, een te vroege keuze tegen te gaan en het watervalsysteem te stoppen. “Maar die ambitie mogen we opbergen”, zegt Jacobs. “Het is duidelijk dat het een politieke zaak is en dat er minder belang gehecht wordt aan het onderwijs an sich en de belangen van de kinderen.” Daar sluit ook Boone zich bij aan: “De oorspronkelijke bedoeling was om richtingen als tso en bso op te waarderen, maar daar komt niets van in huis.”

Bovendien benadrukt hij dat aso-scholen zich nu ook meer zullen kunnen profileren met bijvoorbeeld tso-richtingen (denkt maar aan STEM) en zo in het vaarwater kunnen komen van die tso-scholen. “Die tso-scholen zullen dus leerlingen zien verliezen.”

  1. Wat zijn de gevolgen voor de leerlingen van morgen en hun ouders?

Het voornaamste gevolg voor de leerlingen – en vooral voor de ouders – is dat alles nog complexer zal worden, zegt Simon Boone. “Voor ouders wordt de keuze voor een school nog moeilijker. Ouders die bijvoorbeeld minder geletterd zijn, zullen door het bos de bomen niet meer kunnen zien.” Dat beaamt Dirk Jacobs: “Er is een reëel risico dat het onderwijsaanbod moeilijk herkenbaar zal zijn.”

Die complexiteit wordt veroorzaakt door het feit dat scholen nu zullen mogen kiezen of ze al dan niet in die domeinen werken. Daardoor zullen er scholen zijn die meedoen, maar ook scholen die het klassieke patroon zullen behouden. “Voor leerlingen zou het goed zijn als alle domeinen op éénzelfde campus worden aangeboden. Dan zouden ze bijvoorbeeld niet van school moeten veranderen als ze van richting veranderen. Maar nu denk ik dat vooral aso-scholen zich zullen blijven profileren als aso-school, terwijl tso en bso wel eerder geneigd zullen zijn meer doorstroomgericht te zijn”, zegt Boone.

  1. Conclusie?

Voor Simon Boone is het duidelijk: dit is een halfslachtig akkoord. “Als je wil hervormen, moet je durven radicale keuzes te maken en durven met een heel veld aan de slag te gaan. Nu voel je dat het een politiek compromis is, gesloten met verschillende partijen die verschillende doelstellingen nastreefden.”

Ook Jacobs haalt het politiek compromis aan. Volgens hem zeggen de reacties van de netten – die ook spreken van een gemiste kans – veel. Toch is hij ook hoopvol. “Dit is misschien ook een kans voor de grote spelers in het onderwijsveld om te tonen dat er zaken mogelijk zijn buiten de politiek. Maar eigenlijk is dit de omgekeerde wereld: het onderwijs moet manoeuvreren terwijl het eigenlijk de politiek is die de kader moet voorzien. Een schande.” Zowel Boone als Jacobs benadrukken dat ze wel alleen de grote lijnen van het akkoord al gezien hebben, dus dat ze de details van de teksten nog verder willen afwachten.

Jacobs besluit: “Zo’n onderwijshervorming komt maar eens in de zoveel jaren voor, dus het is echt een gemiste kans.”

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2865408#

maandag 16 januari 2017 – Wetstraat – DE STANDAARD  http://www.standaard.be/cnt/dmf20170115_02674727

Scholen blijven ook met de onderwijshervorming volledig vrij om zich te organiseren. Bart Dewaele

‘De studiekeuze vervroegen is het domste wat je kunt doen.’ Directrice Karin Heremans is erg teleurgesteld in de onderwijshervorming.

‘Dit is oude wijn in nieuwe zakken’

Katholieke schooldirecteurs blij Lees verder onderaan

Van onze redactrice  Eveline Vergauwen

Brussel‘Het is hallucinant dat politici de vragen van scholen, de netten, ouders, onderzoekers, van het hele onderwijsveld negeren.’ Karin Heremans, directrice van het GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen, is scherp voor de onderwijshervorming van de Vlaamse regering (DS 14 januari). Heremans neemt nooit een blad voor de mond. Zeker nu de onderwijshervorming niet de richting uitgaat die ze zou willen, moet haar wat van het hart.

U bent kwaad?

‘Ik ben – en velen zijn dat met mij – erg ontgoocheld omdat wij op het veld al tien jaar de hervorming van het secundair onderwijs voorbereiden. Ik was tussen 2005 en 2009 verantwoordelijk voor een proeftuinproject. Toenmalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke zorgde ervoor dat enkele scholen, waaronder het Atheneum, konden afwijken van de regelgeving.’

Wat hebt u precies gedaan?

‘De doelstelling van de hervorming was de doorstroming van alle studenten verbeteren, door de studiekeuze uit te stellen. Dat moest het watervalsysteem stoppen. Ook de schotten tussen ASO, BSO en TSO moesten verdwijnen. Wij in het Atheneum, en veel andere scholen in Vlaanderen, hébben nu al een brede eerste graad. We laten onze leerlingen in het eerste jaar telkens zeven weken proeven van verschillende vakken. In het tweede jaar krijgen ze elk vak twee uur per week.’

Maar twee uur Latijn dan?

‘Iedereen zal zich moeten aanpassen aan de samenleving zoals ze is, in plaats van te blijven dromen over hoe ze was’ Karin Heremans  directrice GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen

‘Neen, Latijn valt erbuiten, omdat we niet wisten wat de toekomst zou brengen voor dat vak.’

‘De toenmalige proeftuinscholen voelen zich in de steek gelaten. We hebben de onderwijshervorming voorbereid, en nu komt er niets van in huis. Dit is oude wijn in nieuwe zakken.’

Wat is uw grootste bekommernis?

‘Uit het huidige plan blijkt dat de regering kiest voor early tracking (kinderen vroeg een richting uit laten gaan, red.), terwijl álle onderzoeken aantonen dat leerlingen beter wat later kiezen. De studiekeuze vervroegen is het domste wat je kunt doen. Bart De Wever (Antwerps burgemeester, red.) zegt dan op zijn nieuwjaarsreceptie dat we zogezegd de keuze willen uitstellen tot zestien jaar en iedereen Wiskunde-Hout-Haartooi willen laten volgen. Dat is een ontkenning en misprijzen van onze intenties en ons werk. We willen leerlingen versterken in de eerste graad, en hen behalve een algemene basisvorming ook laten proeven van heel veel vakken. De hersenen van kinderen ontwikkelen sterk op die leeftijd. Hun voorkeuren veranderen. Het is net belangrijk op die leeftijd talentontwikkeling te stimuleren, in plaats van vroege keuzes af te dwingen.’

Zijn de ouders blij dat er eindelijk een hervorming is?

‘Ik heb voor de Koning Boudewijnstichting een groep ouders begeleid die voor minister van Onderwijs Hilde Crevits aanbevelingen hebben gedaan over het onderwijs. Ook zij vroegen om een uitstel van de studiekeuze, en een einde aan de schotten tussen ASO, TSO en BSO. Naar hen is niet geluisterd.’

De N-VA beweert veel positieve reacties te hebben gekregen.

‘Dat is het gevolg van een soort conservatisme, een onwil om te begrijpen dat de samenleving veranderd is. Maar iedereen zal zich moeten aanpassen aan de samenleving zoals ze is, in plaats van te blijven dromen over hoe ze was.’

De klassieke colleges hoeven niets te veranderen.

‘Dat is onrustwekkend in de huidige tijden. Ik ben ook bezig met de preventie van radicalisering. Kwetsbare leerlingen hebben écht meer kansen nodig. In een stad als Antwerpen is meer dan de helft van de leerlingen kansarm. Als je ergens moet hervormen, is het wel hier.’

Wat gaat u nu doen in uw school?

‘Het voordeel van deze hervorming is dat ze veel vrijheid laat. Wij hebben al een domein ‘economie’, zonder schotten tussen BSO, TSO en ASO. We hebben de BSO-opleiding opgewaardeerd met maar liefst vier talen. Het resultaat? Na het zevende jaar gaan die leerlingen verder studeren in plaats van te gaan werken. We bereiden nu een tweede domein ‘wetenschappen’ of ‘STEM’ voor, en daar gaan we mee verder.’

Katholieke schooldirecteurs blij

‘Een gemiste kans’, zo noemde topman Lieven Boeve van het katholiek onderwijs de hervorming. Maar in de scholen van het net blijkt die mening niet overal gedeeld.

Enkele dagen voor het akkoord ondertekenden 37 directieleden van twee West-Vlaamse scholengemeenschappen, Sint-Donaas en Sint-Maarten, nog een open brief naar Boeve. Het is ongezien binnen het katholieke net dat kritiek niet binnenskamers blijft.

In de brief roepen de scholen op om niet te blijven hameren op een brede eerste graad. ‘Onze ervaring spreekt een uitstel van studiekeuze tegen’, klinkt het. ‘Wij begrijpen niet waarom de koepel mordicus vasthoudt aan een indeling van de studierichtingen in vijf domeinen.’ En ook: ‘Wij betreuren het moeizaam aanvaarden door onze koepel van kritische stemmen op het inter-netten-voorstel zowel vanuit TSO-scholen als vanuit ASO-scholen.’

De brief is koren op de molen van de N-VA, die het gezag van de Guimardstraat en van Lieven Boeve al langer betwist. ‘Mijn mailbox puilt uit van de ontevreden onderwijsmensen’, zegt de N-VA-onderwijsexpert, Vlaams Parlementslid Koen Daniëls. (cka, pl)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s